Hvad kan du selv gøre?

Har du selv et problem med hash eller andre rusmidler? Har du nogle du holder af og som du synes, du snakker godt med? Så kan du med deres støtte gøre meget selv for at nå dit mål og at stoppe eller få styr på dit forbrug.

Her er nogle ideer, som andre unge har kunnet bruge, i deres arbejde for at få kontrol med deres liv. Måske kan du finde inspiration i nogle af idéerne.

Lav en liste over fordele og ulemper

Du kan lave en liste over fordele og ulemper ved at stoppe med at ryge hash eller tage stoffer og fordelene og ulemperne ved at fortsætte. Tænk over, hvad der er vigtigst for dig: Fordelene eller ulemperne? Det hjælper dig til at blive mere opmærksom på, hvad der er vigtigt for dig.

Hvornår kan du bedst undvære rusmidlerne?

Skriv ned hvornår du ryger hash eller tager stoffer. Tænk over hvilke gange du kunne undvære at tage stoffer. Når du er kommet godt i gang er det meget lettere at gøre endnu mere.

Udskyd næste joint eller bane

Det kan være en god idé at forsøge at udskyde næste joint, bane eller pille. Det er ikke sikkert du kan holde en hel dag – men bare en halv times udskydelse kan være en stor hjælp. Måske er trangen til stofferne ikke lige så stor bagefter. Måske kan du udskyde længere næste gang.

Løsninger giver energi

Forsøg at komme i tanke om så mange ideer som muligt til ting, der kan hjælpe dig. Du kan skrive en liste over alle de ideer du kan komme i tanke om. Du skal ikke tænke over, hvor realistiske idéerne er. Det giver energi at opdage, hvor mange forskellige løsninger, der findes på et problem.

Har du nogen at snakke med?

Du kan have brug for hjælp fra din omgangskreds. Tænk over hvilke mennesker du vil kunne bruge og hvem du har lyst til at bede om hjælp? Hvem vil være gode til at hjælpe dig? Hvilken hjælp vil du have mest brug for? Og kan du måske selv være med at fortælle, hvordan de bedst kan hjælpe? Tag mod til dig og bed om deres hjælp.

Find noget at sætte i stedet

Det er en rigtig god idé at sætte noget i stedet for hashen og stofferne. Måske er der noget du elsker at gøre, som du ikke har gjort længe? Det kan både være fritidsinteresser, venner, familie, arbejde, uddannelse, det at gå ture osv. Det er dig, der bestemmer.

Læg mærke til det, der går godt

Mange har en tendens til at fokusere på det, der går skidt i tilværelsen og mindre på det gode. Det kan derfor være en god idé at hjælpe dig selv til at fokusere på dine succeser. F.eks. hvis det lykkes dig at ryge mindre hash eller gøre gode ting for dig selv.

3 historier om at stoppe
Hvordan støtter jeg mine venner?
Unges oplevelser af U-turn